Algoritmer – hjælp eller tyveri?

Lav en praktisk øvelse i form af f.eks. 4 hjørner, hvor eleverne stiller sig i hvert hjørne for at vise, hvad de mener, og dermed skaber de sammen et billede af, hvordan de ser algoritmer.

Brug følgende spørgsmål og svarmuligheder, og tilføj gerne dine egne:


Diskutér

Tænker du over, at algoritmer styrer, hvad du ser på nettet, når du surfer rundt?

  1. Ja, ofte
  2. Ja, nogle gange
  3. Sjældent
  4. Nej, aldrig

Hvordan har du det med, at det er algoritmerne, der “vælger” for dig?

  1. Godt
  2. Dårligt
  3. Det er ligegyldigt
  4. Ved ikke

Har du prøvet at narre algoritmen på Facebook eller Instagram ved f.eks. at “synes godt om” eller dele noget, som du normalt ikke ville reagere på?

  1. Ja, ofte
  2. Ja, nogle gange
  3. Sjældent
  4. Nej, aldrig

Ekstra!

Efter hvert spørgsmål og påstand kan du bede eleverne om at fortælle deres historier og give rigtige eksempler fra deres liv på nettet.

10 - 30 minutter
Øvelse
Klasseværelset