Det tror jeg ikke på! Om egeninteresse

De fleste mennesker, der fremmer et budskab, har en eller anden form for egeninteresse. Det vil sige, at den person, der fortæller noget, uanset i hvilken form, har noget at vinde ved, at virkeligheden præsenteres på en bestemt måde.

Det kan f.eks. handle om at præsentere det, du har gjort, i så positive vendinger som muligt. Dette er almindeligt i politiske sammenhænge, hvor det er vigtigt at forsøge at blive genvalgt. Det kan også være et spørgsmål om at have økonomiske interesser, der har gavn af en bestemt type information. Et tydeligt eksempel på dette er reklamer.

Gruppearbejde

I gruppen skal I diskutere de forskellige årsager og/eller interesser, der kan være til stede for at repræsentere virkeligheden på en bestemt måde.

  • Benyt internettet til at tilføje flere årsager.
  • Præsentér tre kilder, hvor der ikke er nogen egeninteresse, og redegør for dit svar.
  • Kan man bruge kilder, som man ved har et element af egeninteresse? Hvis svaret er ja, hvordan bør du så forholde dig?
10-15 minutter
Øvelse
Klasseværelset | Tilsluttet enhed