DEN DIGITALE ØVELSESBANK 

Digital dannelse er vigtig i en digital tid. Information og misinformation spredes raskvæk og uden skelnen i nyhedsstrømmen. Når gårsdagens redaktioner erstattes af algoritmer, som ikke prioriterer kildekritik, er det op til modtageren selv at vurdere informationen. Derfor må de unge tilegne sig værktøjerne til at minimere risici og maksimere deres handlemuligheder i deres mediehverdag.

Den digitale øvelsesbank hjælper dig, som er lærer eller underviser i digital dannelse og kildekritik. Her finder du undervisningsmateriale om alt fra kildekritik til sociale medier, vinklede budskaber, anonymitet, reklame, had på nettet og meget mere.

Undervisningsmaterialet er tilrettelagt så brugervenligt som muligt. Ved hjælp af en enkel søgefunktion i menulinjen, finder du let frem til netop det materiale, du er på udkig efter. Du kan downloade materiale med diskussionsspørgsmål og cases, der kan vække de unges nysgerrighed.

Det smarte ved Den digitale øvelsesbank er, at du selv vælger, hvordan du anvender undervisningsmaterialet. Du kan enten vælge at se det som en buffet, hvor du kan plukke lidt hist og her for at skabe en unik øvelse, eller du kan vælge at downloade nogle af de færdige øvelsespakker.

 

Den digitale lektionsbank er udviklet med afsæt i det svenske site MIK för mig – digital lektionsbank med tilladelse fra Statens Medieråd i Sverige.

Køb, køb, køb! Om reklamens påvirkning

Køb, køb, køb! Om reklamens påvirkning

Der er meget i vores samfund, som går ud på at sælge. Reklame spiller en stor rolle her, og virksomhederne bruger store summer på deres markedsføring. Alligevel siger de fleste af os, at vi ikke bliver påvirket af reklamer. Kan det virkelig være rigtigt? Formålet med øvelsen er en kritisk gennemgang af reklamebudskabet.

læs mere
Ophavsret

Ophavsret

I det nye digitale medielandskab er vi mange, der skriver, poster billeder, deler og kommenterer. Når vi gør det, skal vi overholde love og regler om ophavsret. Det handler til dels om at beskytte os mod, at nogen stjæler eller misbruger det, vi producerer og udgiver. Og at vi ikke selv gør dette eller distribuerer andres ophavsretligt beskyttede materiale uden tilladelse.

læs mere
Hvad er ophavsret?

Hvad er ophavsret?

I dagens digitale medielandskab er vi mange, der skriver, poster billeder, deler og kommenterer. Når vi gør det, skal vi overholde love og regler om ophavsret. Dette er en saglig introduktion til ophavsret. Du kan også se på øvelsen “Ophavsret eller ej”, når du begynder dit arbejde om ophavsret.

læs mere
Ophavsret eller ej

Ophavsret eller ej

Mange, måske de fleste unge mennesker i dag har på et eller andet tidspunkt downloadet eller distribueret ophavsretsbeskyttet materiale, mere eller mindre bevidst. Ved de, hvilke love og bestemmelser der gælder? Hvor vigtig mener de, at ophavsretten er? Dette er en indledende øvelse om ophavsret.

læs mere
Camoufleret reklame

Camoufleret reklame

"Skjulte reklamer" i samfundet har eksisteret længe før internettet blev opfundet. Et berømt eksempel er 100 år gammelt. I 1920'erne ansatte det amerikanske stormagasin Macy's omkring 20 kvinder, som blev betalt for at køre i New Yorks undergrundsbane iført lange...

læs mere