DEN DIGITALE ØVELSES­BANK 

Digital dannelse er vigtig i en digital tid. Information og misinformation spredes raskvæk og uden skelnen i nyhedsstrømmen. Når gårsdagens redaktioner erstattes af algoritmer, som ikke prioriterer kildekritik, er det op til modtageren selv at vurdere informationen. Derfor må de unge tilegne sig værktøjerne til at minimere risici og maksimere deres handlemuligheder i deres mediehverdag.

Den digitale øvelsesbank hjælper dig, som er lærer eller underviser i digital dannelse og kildekritik. Her finder du undervisningsmateriale om alt fra kildekritik til sociale medier, vinklede budskaber, anonymitet, reklame, had på nettet og meget mere.

Undervisningsmaterialet er tilrettelagt så brugervenligt som muligt. Ved hjælp af en enkel søgefunktion i menulinjen, finder du let frem til netop det materiale, du er på udkig efter. Du kan downloade materiale med diskussionsspørgsmål og cases, der kan vække de unges nysgerrighed.

Det smarte ved Den digitale øvelsesbank er, at du selv vælger, hvordan du anvender undervisningsmaterialet. Du kan enten vælge at se det som en buffet, hvor du kan plukke lidt hist og her for at skabe en unik øvelse, eller du kan vælge at downloade nogle af de færdige øvelsespakker.

 

Den digitale øvelsesbank er udviklet med afsæt i det svenske site MIK för mig – digital lektionsbank med tilladelse fra Statens Medieråd i Sverige.

ØVELSER:

Hvem sagde det? Om anonymitet og medierne

Hvem sagde det? Om anonymitet og medierne

Vi ønsker for det meste at vide, hvem der står bag en bestemt information, der er blevet delt. Vi vil gerne vide, hvem afsenderen er. Det kan også være, at forskellige afsendere påvirker os forskelligt. Nogle har vi tillid til, andre ikke. Formålet med øvelsen er at reflektere over, hvor vigtigt det er at vide, hvem der har sagt eller skrevet hvad. 

læs mere
Vore relationer

Vore relationer

Her får du en komplet øvelsespakke med et udvalg af øvelser, der tilsammen tager ca. 120 minutter. Formålet med denne lektion er at få eleverne til at reflektere over, hvordan det skiftende medielandskab påvirker vores vaner og adfærd. Hvis du foretrækker det, kan du vælge, hvilke øvelser du mener er velegnede for dine elever, ved hjælp af filterfunktionen på forsiden.

læs mere
Har du brug for at vide, hvem jeg er? Om anonymitet

Har du brug for at vide, hvem jeg er? Om anonymitet

Et grundlæggende princip i vores samfund er åbenhed, når det gælder om at kunne identificere, hvem vi er. Det kan være at præsentere dig selv ved navn, vise dit ansigt eller underskrive den artikel, du har skrevet. Der er dog sammenhænge, hvor anonymitet kan være acceptabelt. Spørgsmålet er blot i hvilken sammenhæng. Formålet med øvelsen er at problematisere anonymitet og relatere den til demokratiet.

læs mere
Hvad er i orden? Om online krænkelser

Hvad er i orden? Om online krænkelser

I slutningen af 2012 blev to gymnasier i Göteborg i Sverige midlertidigt lukket. Årsagen var vrede menneskemængder foran skolerne. Folkemængden bestod hovedsageligt af unge mennesker, der var vrede over krænkende billeder, der var delt på Instagram. Formålet med denne øvelse er at reflektere over mobning på nettet og tænke over, hvordan du ville handle.

læs mere
Vinklede budskaber

Vinklede budskaber

Her får du en komplet øvelsespakke med et udvalg af øvelser, der tilsammen tager 45-60 minutter. Formålet med denne lektion er at få eleverne til at forstå nogle almindelige metoder til påvirkning og til at reflektere over vinklede budskaber. Hvis du foretrækker det, kan du vælge, hvilke øvelser du mener er velegnede for dine elever, ved hjælp af filterfunktionen på forsiden.

læs mere
Hvem sagde det? Om anonymitet og medierne

Hvem sagde det? Om anonymitet og medierne

Vi ønsker for det meste at vide, hvem der står bag en bestemt information, der er blevet delt. Vi vil gerne vide, hvem afsenderen er. Det kan også være, at forskellige afsendere påvirker os forskelligt. Nogle har vi tillid til, andre ikke. Formålet med øvelsen er at reflektere over, hvor vigtigt det er at vide, hvem der har sagt eller skrevet hvad. 

læs mere
Vore relationer

Vore relationer

Her får du en komplet øvelsespakke med et udvalg af øvelser, der tilsammen tager ca. 120 minutter. Formålet med denne lektion er at få eleverne til at reflektere over, hvordan det skiftende medielandskab påvirker vores vaner og adfærd. Hvis du foretrækker det, kan du vælge, hvilke øvelser du mener er velegnede for dine elever, ved hjælp af filterfunktionen på forsiden.

læs mere
Har du brug for at vide, hvem jeg er? Om anonymitet

Har du brug for at vide, hvem jeg er? Om anonymitet

Et grundlæggende princip i vores samfund er åbenhed, når det gælder om at kunne identificere, hvem vi er. Det kan være at præsentere dig selv ved navn, vise dit ansigt eller underskrive den artikel, du har skrevet. Der er dog sammenhænge, hvor anonymitet kan være acceptabelt. Spørgsmålet er blot i hvilken sammenhæng. Formålet med øvelsen er at problematisere anonymitet og relatere den til demokratiet.

læs mere
Hvad er i orden? Om online krænkelser

Hvad er i orden? Om online krænkelser

I slutningen af 2012 blev to gymnasier i Göteborg i Sverige midlertidigt lukket. Årsagen var vrede menneskemængder foran skolerne. Folkemængden bestod hovedsageligt af unge mennesker, der var vrede over krænkende billeder, der var delt på Instagram. Formålet med denne øvelse er at reflektere over mobning på nettet og tænke over, hvordan du ville handle.

læs mere
Vinklede budskaber

Vinklede budskaber

Her får du en komplet øvelsespakke med et udvalg af øvelser, der tilsammen tager 45-60 minutter. Formålet med denne lektion er at få eleverne til at forstå nogle almindelige metoder til påvirkning og til at reflektere over vinklede budskaber. Hvis du foretrækker det, kan du vælge, hvilke øvelser du mener er velegnede for dine elever, ved hjælp af filterfunktionen på forsiden.

læs mere